• به سونما خوش آمدید، وارد شوید
  • آموزش سالیدورک rollback bar رایگان فارسی + پروژه محور

آموزش سالیدورک rollback bar رایگان فارسی + پروژه محور

خط عقب گرد (Rollback bar) در سالیدورکس

1399/03/29

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فهرست مطالب

کاربرد Rollback bar 

مراحل ساخت یک مدل در سالیدورکس

مرحله اول و دوم طراحی: Boss Extrude

مرحله بعدی : Cut Extrude

جمع‌بندی

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

با یک مقاله‌ی دیگر از سری مقالات آموزش رایگان نرم‌افزار سالیدورکس در خدمت شما هستیم. درختواره نرم‌افزار سالیدورکس یکی از اصلی‌ترین بخش‌های نرم‌افزار و محیط کاری یک طراح می‌باشد. شاید در ابتدای امر نام Rollback bar  (خط عقب‌گرد) برای شما ناآشنا باشد و تا احساس کنید که تا به حال به آن بر نخورده‌اید. اما در هر بار ورود به نرم‌افزار SOLIDWORKS و ایجاد مدل و یا طرحی جدید با این خط مواجه شده‌اید. به درختواره‌ی طراحی خود در سالیدورکس نگاهی بیاندازید!

بله همانطو که ذکر شد، Rollback bar ابزاری است که ممکن است از چشم طراح پنهان بماند و کارایی آن در طراحی و مدل‌سازی با سالیدورکس نادیده گرفته شود. اما کاربردهای بسیاری دارد که پس از مطالعه‌ی این آموزش و آشنایی با آن‌ها، دیگر هرگز ابزار Rollback bar را فراموش نمی‌کنید. 
در ابتدای کار و برای درک بهتر ابزار Rollback bar از یک قطعه‌ی مدل‌سازی شده در محیط نرم‌افزار SolidWorks استفاده می‌کنیم. با ما همراه باشید تا روند ایجاد مدل، اعمال فیچرها و همچنین اسکچ‌های مورد نیاز در هر بخش این قطعه را بیابیم!
 نمونه‌ی مدل ایجاد شده در محیط پارت نرم‌افزار Solidworks
نمونه‌ی مدل ایجاد شده در محیط پارت نرم‌افزار Solidworks
 
خرید آموزش Solidworks کامل
 

کاربرد Rollback bar 

کارایی این ابزار در نرم‌افزار سالیدورکس حین ایجاد یک مدل سه‌بعدی چیست؟ فرض کنید، به‌طور مثال یک قطعه را به اشتباه مدل کرده‌اید و مطابق مطلوب شما پیش نرفته است؛ اما درست نمی‌دانید این اشتباه حاصل شده مربوط به کدام یک از feature های به کار رفته در طراحی می‌باشد. یا مورد استفاده‌ی دیگر خط عقب‌گرد زمانی است که فایل سالیدی در اختیار دارید و می‌خواهید بدانید که مراحل طراحی و مدل‌سازی این مدل به چه ترتیبی انجام شده است. Rollback bar کاربردهای دیگری نیز در جریان کار خواهد داشت و دو مورد ذکر شده فوق از کارایی‌های اصلی این ابزار در محیط نرم‌افزار سالیدورکس می‌باشند.
کار ابزار Rollback bar این گونه است که به ما کمک می‌کند تا در درختواره‌ی طراحی (Manager design tree) بین فیچرها و اسکچ‌های مختلف جابه‌جا شویم و مراحل مدل‌سازی را در مدل نمایش داده شده، از آخر، غیرفعال نمائیم. 
بله، Rollback bar همان خط افقی آبی رنگی است که در انتهای درختواره طراحی محیط کاری نرم‌افزار سالیدورکس قرار گرفته ‌است.
برای استفاده از آن، تنها کافیست اشاره‌گر ماوس را روی خط ببرید تا علامت دست ظاهر شود، و با کلیک بر روی خط، آن را در طول درختواره بالا یا پایین بکشید. درتصویر زیر، خط آبی رنگِ ابزار Rollback bar را در درختواره‌ی طراحی، سمت چپ نرم‌افزار، مشاهده می‌کنید. 
 
 خط Rollback bar در درختواره طراحی نرم‌افزار Solidworks
خط Rollback bar در درختواره طراحی نرم‌افزار Solidworks
 
راه‌های متنوعی برای مدل‌سازی یک قطعه‌ی یکسان در محیط نرم‌افزار سالیدورکس داریم، بنابراین درک اینکه چه مراحلی برای ایجاد مدل طی شده (از چه فیچرهایی برای حجم‌دهی و حجم‌برداری به مدل استفاده شده)، می‌تواند برای طراح مفید باشد. به‌طور مثال اگر به درختواره‌ی مدل مذکور در بالا برویم و بخواهیم از ترتیب مراحل طراحی قطعه مطلع شویم، ساده‌ترین راه برای این کار، استفاده از Rollback bar است. با قرار دادن این خط آبی زیر هر یک از فیچرهای مختلف در درختواره‌ی طراحی، می‌توانیم آن مرحله به خصوص از ایجاد این مدل را مشاهده کنیم. از بالای درختواره‌ی خودمان شروع می‌کنیم.
 

مراحل ساخت یک مدل آماده در سالیدورکس

مرحله اول و دوم طراحی: Boss Extrude

 مشاهده‌ی اولین Feature مدل در نرم‌افزار SolidWorks
مشاهده‌ی اولین Feature مدل در نرم‌افزار SolidWorks
 
همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌شود، پایه‌ی طراحی این قطعه اسکچی به شکل هندسی متشکل از تعدادی خطوط و نیم‌دایره است که با دستور Boss Extrude، حجم داده شده‌است. حال ما با حرکت دادن خط آبی رنگ Rollback bar، به استپ بعدی و زیر فیچر دوم که آن نیز با دستور اکسترود حجم‌دهی شده است، اسکچ و اکسترود اعمال شده در مرحله‌ی دوم را مشاهده می‌کنیم. (به تصویر زیر توجه نمائید)
 
 مرحله‌ی دوم مدل‌سازی قطعه و فیچر اعمال شده در محیط نرم‌افزار سالیدورکس
مرحله‌ی دوم مدل‌سازی قطعه و فیچر اعمال شده در محیط نرم‌افزار سالیدورکس
 
** توجه: برای مشاهده‌ی اسکچ موجود در هر فیچر اعمال شده، بر روی نماد مثلثی کنار هر فیچر کلیک کنید. با باز شدن زیرمجموعه‌های آن دستور Sketch مورد نیاز آن بخش را نیز می‌توانید مشاهده کنید.
 
 مشاهده‌ی اسکچ زیرمجموعه‌ی فیچر دوم در درختواره طرح در نرم‌افزار سالیدورکس
مشاهده‌ی اسکچ زیرمجموعه‌ی فیچر دوم در درختواره طرح در نرم‌افزار سالیدورکس

 

مراحل بعدی : Cut Extrude

حال اگر خط آبی Rollback bar را با تکان دادن ماوس به زیر فیچرهای کات اکسترود بیاوریم، اسکچ‌هایی که باید در صفحات مختلف رسم شوند تا به این مدل در هر مرحله برسیم، مشخص می‌شوند. به‌طور مثال برای توخالی کردن قسمت استوانه‌ای سر قطعه از اسکچ دایره در صفحه‌ی جلویی (Front Plane) استفاده شده ‌است و برای تبدیل این استوانه‌ی تو خالی به دو حلقه، از اسکچ مستطیل در صفحه‌ی بالایی (Top plane) استفاده شده ‌است (و البته اسکچ‌های مورد نیاز دیگر که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید). 
 
 نمایش دستورات کات اکسترود اجرا شده بر روی قطعه و اسکچ‌های مورد نیاز
نمایش دستورات کات اکسترود اجرا شده بر روی قطعه و اسکچ‌های مورد نیاز 
 

شما می‌توانید توضیحات بیشتر در مورد زبانه Feature و دستورات موجود در این محیط مخصوصا Boss Extrude و Cut Extrude را در قالب دو مقاله‌ی "آموزش مقدماتی محیط فیچر" و "آموزش دستورات موجود در محیط فیچر" مطالعه نمائید.

وقتی خط آبی رنگ Rollback bar را در محل‌های مختلفی از درختواره‌ی طراحی قرار می‌دهیم، تغییراتی در مدل نمایشی در محیط کاری نرم‌افزار سالیدورکس به‌وجود می‌آید و هر چه این خط را به سمت پایین حرکت می‌دهیم، فیچرهای بیشتری به حالت فعال درمی‌آیند و نمایش داده می‌شوند. و فیچرها و اسکچ‌هایی که پایین این خط باشند غیرفعال می‌شوند و رنگ آن‌ها خاکستری خواهد شد که در تصاویر فوق نیز این امر را مشاهده نموده‌اید. همانطور که مشاهده نموده‌اید این دستورات به نحوی نمایش داده می‌شوند که گویا هنوز اجرا نشده‌اند و هربار که Rollback bar را جابه‌جا می‌کنیم، نرم‌افزار سالیدورکس مدل را بازسازی می‌کند البته این کار را با سرعت زیادی انجام می‌دهد. استفاده از این ابزار برای مشاهده‌ی نحوه‌ی ساخت مدل‌های پیچیده بسیار مفید است و حتما در طراحی‌ها به کارتان می‌آید .
 

ایجاد تغییر در هر مرحله‌ای از طراحی

کاربرد دیگری که این ابزار دارد، اینست که علاوه بر غیرفعال نمودن و حذف فیچرهای بعد از خود حین نمایش مدل سه‌بعدی، می‌تواند در اضافه کردن فیچر و اسکچ در هر نقطه‌ای از درختواره‌ و هر مرحله‌ای از طراحی مدل به کار بیاید. مثلاً اگر یکی از مراحل طراحی را فراموش کرده ‌باشیم و یا بعداً بخواهیم آن را به قطعه‌ی مدل شده اضافه کنیم، می‌توانیم از ابزار Rollback bar به همین صورتی که در ادامه توضیح داده شده است به راحتی استفاده نمائیم.
این کار به این گونه است که Rollback bar را قبل از مرحله‌ای که می‌خواهیم فیچر جدید اضافه نمائیم، قرار می‌دهیم و اسکچ مورد نظر را طراحی می‌کنیم و فیچر را اعمال می‌کنیم، در این حالت با این کاری که انجام داده‌ایم، ترتیب طراحی در درختواره حفظ می‌شود و فیچرهای بعدی روی این فیچر جدید که در میانه‌ی درختواره ایجاد شده‌است، اعمال می‌شود و مدل بر روی آن ساخته می‌شود.
 
 
خرید آموزش Solidworks کامل
 

جمع‌بندی

حال که با ابزار جدیدی از درختواره نرم‌افزار سالیدورکس آشنا شده‌اید، حتما متوجه سادگی و سهولتی که این ابزار حین مدل‌سازی، برای شما به ارمغان می‌آورد شده‌اید. پس هرگز این ابزار را فراموش نخواهید کرد! 
همانطور که در مقاله مشاهده نموده‌اید از طریق Rollback bar می‌توانید به سادگی اشتباهات طراحی و مدل‌سازی خود و دیگران را متوجه شوید، اصلاحات و تغییرات مدل را به هر نقطه‌ای از درختواره اعمال کنید و با روش‌های مدل‌سازی قطعات و هندسه‌های پیچیده که فایل آماده‌ی آن را در اختیار دارید آشنا شوید و به ساخت دوباره‌ی آن‌ مدل‌ها بپردازید. 
با آشنایی کامل با ابزارها و بخش‌های موجود در نرم‌افزار سالیدورکس می‌توانید بهترین و بهینه‌ترین روش‌ها را، به خصوص از لحاظ صرف وقت، استفاده نمائید و به یک حرفه‌ای در این حوزه تبدیل شوید. 
شما می‌توانید جهت مطالعه موارد بیشتر و مشاهده ویدئوهای آموزشی و همچنین ارتباط با تیم سونما به صفحات سونما در شبکه‌های مجازی تلگرام، اینستاگرام و یوتیوب مراجعه نمائید. منتظر نظرات شما هستیم.
با تشکر از همراهی‌تان و با آرزوی موفقیت. سونما...
  

مطالعه بیشتر در رابطه با این مقاله:

 
 
ارسال توسط یاسر روح الهی

نظرات

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس پُست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد