• به سونما خوش آمدید، وارد شوید
  • آموزش سیمولیشن سالیدورک تحلیل تیر یک سر گیردار

آموزش سیمولیشن سالیدورک تحلیل تیر یک سر گیردار

آموزش سالیدورکس تحلیل تیر یک سر گیردار

1400/03/30
سلام خدمت همراهان همیشگی سایت سونما با یکی دیگر از سری مقالات آموزشی سالیدورک در خدمت شما هستیم. حتما برای تمامی مهندسین طراح این سؤال پس از طراحی به وجود آمده که آیا طرح من به اندازه کافی قابل اطمینان هست یا توانایی تحمل بار وارد شده به آن را دارد یا نه. درست حدس زدید مبحث امروز ما در رابطه با Simulation در سالیدورک است که جزء مباحث سطح بالا در این نرم افزار به شمار می‌آید. ما در این مقاله سعی در آن داریم تا در قالب یک مثال این مطلب را برای شما توضیح دهیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
 
خرید آموزش Solidworks کامل
 
 

Simulation چیست و چرا به آن نیاز دایم؟

Simulation یا شبیه سازی بر پایه‌ی علم المان محدود (FEA) تمامی آنالیزها را انجام می‌دهد. لذا صرفا افرادی که توانایی کار با نرم‌افزار را دارند نمی‌توانند بر این موضوع اشراف کامل داشته باشند لذا افرادی می‌توانند این موضوع را درک کنند که علم آن را داشته باشند. در دانشگاه این درس با عنوان المان اجزای محدود (Finite Element) تدریس می‌شود به صورت خلاصه این روش جسم را به المان‌های بسیار کوچک تقسیم می‌کند و سپس محاسبات را بر روی تک تک المان‌ها اعمال می‌کند. هر طراحی برای اطمینان از این که طرح وی دچار شکست، دفرمگی و ... نشود به این آنالیز نیاز دارد. نرم‌افزار‌های متفاوتی برای رسیدن به این نتایج وجود دارد که سالیدورک یکی از ساده ترین آن‌ها می‌باشد.
 

فراخوانی Simulation:

در ابتدا باید از قسمت Add-Ins، Simulation را فراخوانی کنیم. برای این امر مسیر پایین را دنبال کرده و تیک SOLIDWORKS Simulation را می‌زنیم.
Tools>Add-Ins>SOLIDWORKS Simulation
 
مسیر فراخوانی و اضافه کردن SOLIDWORKS Simulation
مسیر فراخوانی SOLIDWORKS Simulation
 
سپس تب Simulation برای شما به وجود می‌آید.
 

تحلیل تیر یک سر گیردار:

یک تیر مشابه شکل پایین داریم که یک سر آن ثابت و فیکس است و سمت مقابل آن تحت بار قرار می‌گیرد. در نتیجه نهایی نرم‌افزار تنش، جا‌به‌جایی و کرنش به وجود آمده در جسم را به ما نشان می‌دهد.
 طراحی تیر یک سر گیردار برای انجام تحلیل در سالیدورک
تیر یک سر گیر
 
 
به تب Simulation می‌رویم و گزینه‌ی New Study را انتخاب می‌کنیم.
 انتخاب گزینه New Study برای شروع simulation در سالیدورک
انتخاب New Study
 
پس از انتخاب New Study نرم‌افزار از ما می‌خواهد تا نوع تحلیلمان را انتخاب کنیم، انواع مختلفی از قبیل گرمایی، دینامیک و ... موجود است که در این مثال ما Static را انتخاب می‌کنیم.
 انواع تحلیل های قابل انجام بخش سیمولیشن simulation سالیدورک
انواع تحلیل
 
 
پس از این انتخاب درخت طراحی جدیدی برای ما نمایان می شود که برای Static Simulation می باشد.
 درخت طراحی جدید سالید برای بخش simulation و تحلیل در سالیدورکز
New Design Tree
 
در ادامه در قسمت Apply Material می بایست برای جسم مورد نظر متریال انتخاب کنیم.
پس از انتخاب متریال می بایست در قسمت Fixtures Advisor نوع تثبیت صفحات جسم طراحی شده را انتخاب کنیم. Fixture‌های موجود به ترتیب از بالا به پایین:
  • Fixed Geometry: که برای قسمتهایی به کار می رود که آن صفحه کاملا ثابت است برای مثال هنگامی که آن صفحه با عملیات جوشکاری تثبیت شده باشد.
  • Roller/Slider: این نوع که به لغزنده معروف است در محور X توانایی حرکت دارد اما در راستای محور Y حرکتی ندارد.  
  • Fixed Hinge: هنگامی که صفحه مورد نظر لولا شده باشد و به یک صفحه دیگر که ثابت است پیچ شده باشد از این گرینه استفاده می کنیم.
  • Elastic Support: برای زمانهایی مانند جرم و فنر که صفحه ی مورد نظرمان نوسان دارد، این گزینه را انتخاب می‌کنیم.
 
انواع فیکسچرها برای سروع تحلیل در simulation نرم افزار solidworks
انواع Fixture
 
گزینه ی مورد نظر ما در تیر یک سر گیر Fixed Geometry می باشد. در این قسمت مشابه تصویر پایین صفحه ی مورد نظر را انتخاب می‌کنیم.
 انتخاب فیکسچر fixed geometry برای شروع تحلیل در سیمولیشن سالیدورک
Fixed Geometry
 
 
گزینه ی بعدی انواع بارهایی است که به جسم طراحی شده وارد می شود. انواع مختلفی دارند که شامل نیرو، فشار، گشتاور، نیروی گریز از مرکز و ... می باشند در این مثال ما گزینه ی نیرو را انتخاب می کنیم.
 تعریف انواع بارهای وارده یا force در بخش simulation سالیدورکس
انواع بارهای وارده به جسم طراحی شده
 
پس از انتخاب Force، تصویری مطابق شکل پایین پدیدار می شود چون ما در این مثال به اعمال نیروی گسترده احتیاج داریم می‌بایست قسمتی از سطح را برای اعمال نیرو جداسازی کنیم پس از گزینه ی Split برای محقق شدن این امر استفاده می کنیم.
Force
 
در قسمت Split برای مشخص کردن مساحتی که نیرو به آن وارد می شود باید اسکچی را رسم کنیم که نیرو در آن محدوده وارد شود.(برای مطالعه ی بیشتر در خصوص اسکچ به مقاله ی آموزش اسکچ در سالیدورکس مراجعه فرمایید.)
 استفاده از گزینه split برای تعریف کردن بار وارد شده به جسم در بخش تحلیل solidworks
Split
 
روی گزینه ی Create Sketch کلیلک کرده و مستطیلی مشابه شکل بالا (خط چین) رسم میکنیم. در قسمت Selection، اسکچ و صفحه ی موزد نظرمان را انتخاب می کنیم و گزینه ی Create Split را انتخاب می کنیم.
بار دیگر به تب Type بازمیگردیم نیروی اعمالی را مطابق تصویر پایین به مستطیل جدا شده اعمال می کنیم و مقدار نیرو را 3000 نیوتون بر هر آیتم انتخاب می کنیم.
 نیروی اعمال شده به جسم برای تحلیل در بخش simulation سالیدورکز
اعمال نیروی گسترده
 
حال باید جسم را به قطعات کوچک تر برای تحلیل تقسیم کنیم. اصطلاحا به این عمل مش زدن می گویند. برای محقق شدن این امر بر روی گزینه ی Run This Study رفته و گزینه ی Create Mesh را انتخاب می کنیم.
 نحوه ایجاد Mesh یا مش برای انجام تحلیل در سیمولیشن سالید ورک
Create Mesh
 
 دستور create mesh برای ایجاد مش در جسم جهت تحلیل در سالیدورک
Create Mesh
 
سپس بر روی تیک سبز رنگ کلیک می کنیم تا بر روی جسم مش زده شود.
 Mesh ایجاد شده در تیز یکسر گیردار برای انجام تحلیل سیمولیشن در سالیدورکس
Created Mesh
 
حال که مش زنی جسم تکمیل شده است برای دریافت تحلیل بر روی گزینه ی Run This Study کلیک می کنیم. حال می توانیم نتایج به دست آمده را از طریق درخت طراحی Simulation مشاهده کنیم. همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد نرم افزار سالیدورکس سه نتیجه تنش، جابه‌جایی و کرنش را به ما نشان می دهد. 
 نتایج به دست آمده از انجام تحلیل بخش سیمولیشن برای تیر یک سر گیردار در سالیدورک
نتایج به دست آمده از سالیدورکز
 
برای برگشت تصویر به حالت قبل از اعمال نیرو و دفرمه نبودن جسم طراحی شده بر روی گزینه ی Deformed Result کلیک می کنیم.
 نتایج به دست آمده دفرمگی یا جا به جایی از انجام تحلیل بخش simulation برای تیر یک سر گیردار در سالیدورک
Deformed Result
 
 

خرید آموزش Solidworks کامل

جمع بندی:

در این مقاله به حل یک مثال شبیه سازی پرداختیم اما باید توجه داشت که این مبحث بسیار گسترده بوده و نیاز به مطالعه و حل مثال‌های متنوع زیادی برای درک این موضوع می باشد. نرم افزار های گوناگونی برای این نوع تحلیل ها موجود است که سالیدورکس نیز این امکان را به طراح داده است تا بتواند پس از طراحی به راحتی شبیه سازی ابتدایی را روی جسم طراحی شده انجام دهد.
 

منابع:

 
ارسال توسط مدیر وب سایت

نظرات

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس پُست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد