• به سونما خوش آمدید، وارد شوید
  • تعیین جرم، مرکز جرم، حجم و چگالی مدل در سالیدورک

تعیین جرم، مرکز جرم، حجم و چگالی مدل در سالیدورک

Mass Properties در سالیدورک

1399/09/05
با سلام

وقت شما همراهان عزیز سایت سونما به خیر؛ با مقاله‌ای دیگر از سری مقالات آموزشی رایگان نرم‌افزار سالیدورک در خدمت طراحان گرامی این نرم‌افزار می‌باشیم. امیدواریم تا به اینجای کار از مطالب آموزشی سایت سونما و صفحات سونما در شبکه‌های مجازی راضی بوده باشید. با ما در این مقاله تحت عنوان بررسی ابزار Mass Properties در نرم‌افزار سالیدورک همراه باشید...

ساخت و طراحی یک قطعه در محیط نرم‌افزار و توانایی نزدیک نمودن مدل از جوانب مختلف به قطعه‌ی واقعی می‌تواند به قدرت شما در فرآیند نهایی ساخت قطعه بیافزاید و از هزینه‌های احتمالی بکاهد. نرم‌افزار سالیدورک نیز به عنوان یک نرم‌افزار مدلسازی و طراحی سه‌بعدی قطعات و مکانیزم‌ها دارای ویژگی‌های بسیاری است تا بتواند طراحی ایجاد شده در نرم‌افزار را به قطعه‌ی واقعی نزدیک نماید تا بتوان در شرایط کارکردی قطعه تحلیل‌های لازم را بر روی آن اعمال نمود و شبیه‌سازی‌های مورد نیاز را انجام داد. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های مورد نیاز برای یک طراح جهت تخمین خروجی و تحلیل قطعه‌ی خود وزن مدل می‌باشد. در موارد بسیاری ممکن است طراح به جهت بررسی شرایط استفاده از قطعه یا مکانیزم خود در محیط واقعی نیاز به دانستن این پارامتر و دیگر پارامترهای مشابه چون موقعیت مرکز جرم، حجم و یا چگالی مدل خود  داشته باشد. حال چگونه وزن و حجم یک مدل سه‌بعدی را در نرم‌افزار سالیدورک بدست آوریم؟ و یا مختصات مرکز جرم یک اسمبلی پیچیده را چگونه محاسبه نمائیم؟ جای نگرانی نیست؛ نرم‌افزار سالیدورک این فرآیند را یه سهولت برای شما انجام خواهد داد. برای دانستن نحوه‌ی انجام این کار با ما در این پست از سونما همراه باشید...
باعث خوشحالی ماست که از صفحات سونما در شبکه‌های مجازی تلگرام، اینستاگرام و یوتیوب دیدن فرمائید و کامنت‌های خود را برای تیم محتوایی سونما در این صفحات قرار دهید. 

خرید فیلم های آموزشی نرم افزار سالیدورک
 
 
 

انتخاب Mass Propperties

خوشبختانه ابزار ساده و کاربردی Mass Properties در نرم‌افزار سالیدورک تمامی این کارها را انجام می‌دهد (وحتی بیشتر!). قبل از اینکه وارد این ابزار شویم، دانستن و اعمال این نکته بسیار مهم می‌باشد که حتما باید تمامی قطعات و اجزای موجود در مکانیزم و یا اسمبلی ایجاد شده‌تان دارای متریال و جنس باشند. در صورتی که هنوز این کار را انجام نداده‌اید بهتر است با مروری مختصر بر مقالات پیشین سونما این کار را فراگرفته و انجام دهید. البته کار سختی هم نمی‌باشد بیایید تا با هم یک بار این کار را انجام دهیم؛ تنها کافی است به هر پارت اسمبلی‌تان وارد شوید و در درختواره‌ی آن پارت بر روی گزینه‌ی متریال راست کلیک نموده و با وارد شدن به بخش Edit Material تنظیمات لازم را اعمال نمائید و جنس مدنظرتان را به مدل اختصاص دهید. تمام این فرآیند در تصویر زیر مشخص است.
 
اختصاص متریال به یک پارت به خصوص در محیط نرم‌افزار سالیدورک
اختصاص متریال به یک پارت به خصوص در محیط نرم‌افزار سالیدورک
 
** توجه: دلیل فرآیند اختصاص متریال نیز واضح است؛ چرا که به طبع متناسب با متریال انتخابی وزن مدل تغییر خواهد نمود و اگر متریال به صورت صحیح اعمال نشده باشد نمی‌توانید انتظار استخراج وزن صحیحی از مدل خود داشته باشید. 
حال و پس از اعمال متریال به قطعه می‌توانیم به بحث اصلی این مقاله بازگردیم. برای دسترسی به ابزار Mass Properties در نرم‌افزار SolidWorks تنها کافی است به تب Evaluate در Command Manager نرم‌افزار وارد شوید. سومین آیکون موجود در این تب Mass Properties می‌باشد. 
  موقعیت ابزار Mass Properties در نرم‌افزار سالیدورک

موقعیت ابزار Mass Properties در نرم‌افزار سالیدورک

برای استفاده از این ابزار، باید ابتدا به محیط پارت یا اسمبلی مدل وارد شوید و بر روی ابزار کلیک نمائید؛ بلافاصله پس از کلیک نمودن بر روی آیکون این دستور، صفحه‌ای تحت عنوان Mass Properties برای‌تان باز می‌شود که تمامی مشخصاتی که مدنظر ما در این بررسی می‌باشد را برای مدل انتخاب شده نمایش می‌دهد (مشخصاتی چون جرم، حجم، چگالی و مختصات مرکز جرم و ...). همچنین علاوه بر این مشخصه‌های عددی، به محض کلیک نمودن بر روی ابزار Mass Properties موقعیت مرکز جرم نمونه مورد بررسی بر روی مدل به صورت مبدا صورتی رنگ نمایش داده می‌شود.
 مشخصات موجود در Mass Properties نرم‌افزار سالیدورک

مشخصات موجود در Mass Properties نرم‌افزار سالیدورک

 
 تعیین موقعیت مرکز جرم به صورت گرافیکی بر روی مدل در محیط نرم‌افزار سالیدورک

تعیین موقعیت مرکز جرم به صورت گرافیکی بر روی مدل در محیط نرم‌افزار سالیدورک

** توجه: اگر هم فایل مورد بررسی‌تان شامل تعداد زیادی قطعه می‌باشد و می‌خواهید تک تک قطعات را به صورت مجزا و یا در حالتی دیگر تمامی قطعات را در کنار هم مورد بررسی قرار دهید نیز می‌توانید با افزودن و یا کاستن هر کدام از بخش‌ها در باکس انتخابی این دستور، مشخصات خاص هر بخش را به صورت جداگانه و یا تمامی قسمت‌ها را باهم ملاحظه نمائید.

گاهی اوقات ممکن است بخواهید برای مثال جرم قطعه‌ی مورد نظرتان را با واحد اندازه‌گیری دیگری چون پوند محاسبه نمائید. برای انجام این کار می‌توانید واحد اندازه‌گیری نمایش داده شده را در بخش تنظیمات Mass Properties تغییر دهید. تنها کافی‌ است بر روی گزینه‌ی Options موجود در کنار باکس انتخاب این ابزار کلیک نمائید. با باز شدن منوی Options این دستور، گزینه‌ی "Use Custom Setting" را فعال نمائید و برای سه پارامتر طول، جرم و جرم واحد حجم (چگالی)، واحد اندازه‌گیری مورد نظرتان را انتخاب نمائید. مشاهده می‌کنید که برای هر کدام از این کمیت‌ها، تمامی واحدهای استاندارد و معتبر جهت تنظیم قرار داده شده‌اند.
علاوه بر این مورد حتی در تنظیمات این دستور نیز می‌توانید دقت محاسبه‌ی این پارامترها را به صورت دستی تنظیم نمائید و با توجه به اهمیت خروجی مدنظرتان و زمان انجام این محاسبات تغییراتی را در این بخش اعمال نمائید. 
 
 بخش Options ابزار Mass Properties در نرم‌افزار سالیدورک
بخش Options ابزار Mass Properties در نرم‌افزار سالیدورک
 
با تنظیم موارد مورد نظر، تغییرات اعمال شده خودتان را بلافاصله می‌توانید در محیط ابزار Mass Properties مشاهده نمائید. 
اکنون و با اعمال تنظیمات، می توانید تمامی پارامترهای مورد نظرتان را از این ابزار استخراج نموده و متناسب با مطلوب در نظر گرفته شده‌تان تغییرات مورد نیاز را بر مدل خود ایجاد نمائید. همانطور که تا اینجای کار مشاهده نموده‌اید این ابزار نکته و یا ویژگی دشواری جهت دریافت خروجی مطلوب برای‌تان نخواهد داشت و صرفا با چند کلیک می‌توانید مشخصات و پارامترهای مورد نظرتان را دریافت نمائید. نرم‌افزار Solidworks با ارائه‌ی این ویژگی کمک بسیاری به سهولت فرآیند ساخت یک محصول و تحلیل و بررسی مدل به طراحان ارائه داده است. 
با ما در شبکه های مجازی سونما در ارتباط باشید و چالش ها و نکات خود را در رابطه با نرم افزار سالیدورک با ما در میان بگذارید تا در قالب مقالات و فیلم‌های آموزشی نرم‌افزار سالیدورک مورد بحث و بررسی قرار گیرند.
با تشکر از همراهی‌تان
سونما....
 
 
 
 
ارسال توسط یاسر روح الهی

نظرات

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس پُست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد