• به سونما خوش آمدید، وارد شوید
  • آموزش سالیدورک جعبه ابزار- Solidworks toolbox

آموزش سالیدورک جعبه ابزار- Solidworks toolbox

نگاهی بر Solidworks Toolbox

1399/07/10
با سلام، به آخر هفته‌ای دیگر و پستی جدید از سایت سونما رسیده‌ایم. مقالات آموزشی رایگان نرم‌افزار سالیدورک، برای هر طراحی که در راستای آموزش و یادگیری این نرم‌افزار مدلسازی سه‌بعدی، دچار ابهام یا مسئله‌ای باشند؛ در موضوعات متنوعی، توسط تیم محتوایی سونما تهیه می‌شوند. باشد که دوستان عزیز استفاده‌ی مناسبی از این آموزش‌ها ببرند. 
ما در سونما همواره به همراهی، انتقادات و پیشنهادات شما طراحان عزیز نیازمندیم. با ما در سونما وشبکه‌های مجازی سونما همراه باشید (تلگرام، اینستاگرام، یوتیوب).
در این مقاله، نگاهی بر نوارابزار استاندارد نرم‌افزار سالیدورک (Solidworks Toolbox) خواهیم داشت و سعی می‌کنیم تا بتوانیم برای نیازهایمان بهترین و بیشترین بازده را از ابزارهای نرم‌افزار بگیریم.
با ما در ادامه‌ی این مقاله همراه باشید...
 
خرید آموزش Solidworks کامل

تولباکس نرم‌افزار سالیدورک، تنها یک کتابخانه‌ی ساده از قطعات استاندارد نمی‌باشد و ابزاری است پرکاربرد برای استانداردسازی قطعه و محصول طراحی شده و جایگزینی قطعات تماما استاندارد موجود در بازار (مثلا اتصالات) در محصول نهایی. بخش Toolbox نرم‌افزار سالیدورک در نسخه‌های Solidworks Professional و Solidworks Premium نرم‌افزار، در دسترس می‌باشند. تولباکس جزء add-in های نرم‌افزار سالیدورک می‌باشد و همانند مابقی add-in ها، قابلیت فعال نمودن و غیر فعال نمودن را دارا می‌باشد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، می‌توان این موارد را در بخش تنظیمات نرم‌افزار سالیدورک مشاهده نمود و تنظیم کرد.

دو Add-in مرتبط با Toolbox در لیست زیر وجود دارند، که عبارت‌اند از: SOLIDWORKS Toolbox Library و SOLIDWORKS Toolbox Utilities؛ آن دو را چک نموده و در صورت غیرفعال بودن، فعال نمائید. 
 
 https://www.youtube.com/channel/UCGppgSCpsF8oI8XApdI5Z5A
ورود به تنظیمات Add-in در محیط نرم‌افزار سالیدورک
 فعال نمودن دو add-in، SOLIDWORKS Toolbox Library و SOLIDWORKS Toolbox Utilities
فعال نمودن دو add-in، SOLIDWORKS Toolbox Library و SOLIDWORKS Toolbox Utilities
 
** در تب Add-in نیز می‌توانید افزونه‌ی Solidworks Toolbox را همانند تصویر زیر فعال نمائید.
 
 فعال نمودن Solidworks Toolbox از طریق زبانه‌ی Solidworks Add-in
فعال نمودن Solidworks Toolbox از طریق زبانه‌ی Solidworks Add-in
 
پس از فعال نمودن دو add-in فوق، مسیر Hole Wizard/Toolbox folder در Tools>System Options مشاهده می‌شود
 
 بخش تنظیمات Toolbox در تنظیمات سیستم نرم‌افزار سالیدورک
بخش Toolbox در تنظیمات سیستم نرم‌افزار سالیدورک
 
Hole Wizard و Toolbox نرم‌افزار سالیدورک از یک فولدر به عنوان رفرنس استفاده می‌نمایند، که می‌توانید این رفرنس را مشاهده نمائید، اگر Add-in فعال بوده و مسیر رفرنس نیز صحیح باشد، قطعات استاندارد موجود در Toolbox نرم‌افزار سالیدورک را می‌توان در تب Design Library موجود در Solidworks Task Panel مشاهده نمود. بی معطلی به این بخش نرم‌افزار وارد می‌شویم.
 
   Toolbox نرم‌افزار سالیدورک در بخش Design library
Toolbox نرم‌افزار سالیدورک در بخش Design library
 
** در صورت فعال نکردن add-in مربوط به نوارابزار، در این بخش نیز می‌توان SolidWorks Toolbox را فعال نمود. (به تصویر زیر توجه نمائید)
 
   فعال نمودن Soldiworks Toolbox از منوی Design Library
فعال نمودن Soldiworks Toolbox از منوی Design Library
 
محتوای مشاهده شده‌ی در دسترس در بخش Toolbox بستگی به تعداد ابزارهای موجود و تنظیم شده دارد؛ ما می‌توانیم این ابزارها را در تنظیمات مربوط به Toolbox و مسیر مشخص آن تنظیم نموده و افزایش دهیم و یا از طریق Toolbox Setup قطعات را تغییر دهیم. پس از کلیک بر گزینه‌ی Configure این ابزارها تایید شده و به لیست افزوده می‌شود. 
   تنظیم و افزودن ابزار اضافه به Toolbox نرم‌افزار سالیدورک
تنظیم و افزودن ابزار اضافه به Toolbox نرم‌افزار سالیدورک
 
به جهت تنظیمات بیشتر و یا اعمال تغییراتی جزئی‌تر بر محتوای تولباکس نرم‌افزار سالیدورک، با فعال نمودن Add-in  مربوطه، صفحه‌ای تحت عنوان Toolbox Setup برای شما باز خواهد شد؛ که می‌توانید موارد موجود را در آن بخش به صورت دقیق‌تر مورد تنظیم و تغییر قرار دهید. (توضیحات بیشتر در رابطه با تنظیمات این بخش در محتوای این مقاله نمی‌گنجد، در صورت لزوم آن‌ها را در مراجع آخر مقاله مطالعه نمائید).
حال به موضوع اصلی خود و ابزارآلات کاربردی موجود در تولباکس نرم‌افزار سالیدورک باز گردیم. 
این ابزارها شامل چه مواردی هستند؟ همانطور که در منوی موجود در Design Library نرم‌افزار سالیدورک خود مشاهده می‌کنید، Solidworks Toolbox کتابخانه‌ای وسیع از قطعات استانداد می‌باشد که به طور کامل و با جزئیات دقیق در نرم‌افزار سالیدورک طراحی شده‌اند و در مدل‌ها و قطعات مختلف قابل استفاده می‌باشند. شما به راحتی، با انتخاب استاندارد مورد نظرتان و نوع قطعه‌ای که برای طراحی در نظر گرفته‌اید، می‌توانید با یک drag ساده، قطعه را به محیط کاری‌ و اسمبلی‌تان اضافه نمائید. 
همانطور که ذکر شد، این موارد از قابلیت تنظیم و شخصی‌سازی نیز برخوردار می‌باشند و شما می‌توانید کتابخانه‌ی موجود را متناسب با استانداردهای مورد استفاده در شرکتی که در آن مشغول به کار هستید یا مواردی که برای شما استفاده‌ی بیشتری دارد، شخصی‌سازی نمائید. 
کتابخانه‌ی تولباکس در مرحله‌ی اول شامل فولدرهای اصلی از استانداردهای رایج و مورد استفاده در صنایع می‌باشد که این استانداردها تعیین کننده اندازه و اطلاعات جزئی قطعات می‌باشند. حال چه استانداردهایی در این کتابخانه در دسترس می‌باشند؟ اگر به منوی باز شده در Toolbox نرم‌افزار سالیدورک دقت نمائید، این کتابخانه از استانداردهای بین‌المللی زیر پشتیبانی می‌نماید:
• ANSI
• AS
• GB
• BSI
• CISC
• DIN
• ISO
• IS
• JIS
• KSاستانداردهای موجود در نرم‌افزار سالیدورک برای قطعات موجود
استانداردهای موجود در نرم‌افزار سالیدورک برای قطعات موجود
 
اگر به هر کدام از این فولدرها وارد شویم می‌توانیم ابزارآلات و قطعات متناسب با این استانداردها را برای اسمبلی ایجاد شده‌مان انتخاب کنیم. اکنون می‌خواهیم بدانیم در حالت کلی در کتابخانه تولباکس نرم‌افزار سالیدورک به چه ابزارهایی دسترسی داریم؟ ما در تولباکس نرم‌افزار به قطعات زیر دسترسی خواهیم داشت:
• Bearings
• Bolts
• Cams
• Gears
• Jig bushings
• Nuts
• PEM® inserts
• Pins
• Retaining rings
• Screws
• Sprockets
• Structural shapes, including aluminum and steel
• Timing belt pulleys
• Unistrut®
• Washers
با بازکردن هر کدام از استانداردها می‌توانید قطعات ذکر شده را مشاهده نمائید.
 
 فولدرهای قطعات موجود در تولباکس نرم‌افزار سالیدورک
فولدرهای قطعات موجود در تولباکس نرم‌افزار سالیدورک
 
   نمونه‌ای از قطعات استاندارد موجود در تولباکس نرم‌افزار سالیدورک
نمونه‌ای از قطعات استاندارد موجود در تولباکس نرم‌افزار سالیدورک
 
اکنون و تا اینجای کار با محل قرارگیری قطعات استاندارد و همچنین نحوه‌ی فعالسازی این بخش پرکابرد از نرم‌افزار سالیدورک آشنا شده‌ایم؛ و تنها کافیست یکی از این قطعات را به محیط کاری‌مان درگ نمائیم.
بیایید تا یکی از این موارد را جزئی‌تر بررسی نمائیم.
 
   نمونه‌ای از یکی از قطعات استاندارد موجود در نرم‌افزار سالیدورک
نمونه‌ای از یکی از قطعات استاندارد موجود در نرم‌افزار سالیدورک
 
همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، دیگر نیازی به طراحی جزئیات و ریزه‌کاری‌های یکی چرخ‌دنده نخواهیم داشت و به راحتی می‌توان از چرخ‌دنده‌های استاندارد موجود در نرم‌افزار سالیدورک استفاده نمائیم. 
 
خرید آموزش Solidworks کامل
 

جمع‌بندی

تا اینجای کار توانستیم مروری مناسب بر قطعات موجود در کتابخانه‌ی استاندارد نرم‌افزار سالیدورک و نحوه‌ی دسترسی و فعال نمودن این نوارابزار داشته باشیم. همانطور که ملاحضه نموده‌اید این ابزارها را می‌توان به راحتی و با توجه به الزامات طراحی در نظر شده‌مان مورد استفاده قرار دهیم. 
امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم در ادامه‌ی روند آموزش محیط‌های مختلف، نکات و چالش نرم‌افزار سالیدورک گامی موثر برداریم. با ما در سونما در ادامه‌ی مقالات آموزشی رایگان نرم‌افزار سالیدورک همراه باشید...
با تشکر از همراهی‌تان
 

مطالعه بیشتر در رابطه با این مقاله :

منابع آموزش رایگان سالیدورکس فارسی

ارسال توسط یاسر روح الهی

نظرات

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس پُست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد